maandag 10 december 2018

Montgomery - Midnight in Montgomery

Hoi,

Vandaag zijn we vanuit Tallahassee naar Montgomery gereden. Een ritje van bijna uur of 4 maar waarvan we er ook weer een uurtje terug kregen. Dit omdat we in een andere tijdzone zijn beland....de klok mocht een uurtje terug, dus dat was een voordeel !....maar toch rijden we gemiddeld wat te hard en dan is de reistijd ook wat minder. Niet dat je hier te hard kan rijden...vaak is 70 mijl per uur wel het hoogste wat er gereden mag worden maar gemiddeld ligt het van 55 tot 60 mph.

De route ging via Highway 276...dat was voor ons een erg indrukwekkende route. Hurricane Michael is over Tallahassee heen gegaan en naar het Noorden weg getrokken. Maar wat een schade !!...bomen die als lucifershoutjes zijn afgeknapt. Onderweg veel werkers die de puinhoop nog aan het ruimen zijn. Verkeersborden die plat liggen...billboards die volledig kaal geslagen zijn...niet te beschrijven. We hebben nog al rijdend wat op de foto te zetten maar aangezien we op een snelweg zaten en er niet stil mochten staan heb ik er maar een klein stukje op de foto kunnen zetten.

Verder richting Montgomery (Alabama) nam de puinhoop en schade af en in Alabama hebben we in het geheel niets meer gezien van de schades die Michael heeft aangericht. Het hotel in Montgomery was snel gevonden echter de naam was veranderd en dat gaf toch wat verwarring. We hebben even bij een ander hotel moeten vragen en daar wees men ons de weg. Het hotel waar we nu kwamen was rustig te noemen....geloof dat we de enigen waren....indruk was wel goed en het zag er verzorgd uit. Alleen bij het inchecken begon de verwarring. Men kon mijn gegevens niet vinden en men deed geen zaken meer met Priceline....ook zei men dat ik niet betaald zou hebben.....men nam contact op met Priceline...en het bleek dat men vanuit het hotel uit problemen met ze hebben. Eind van het lied wij hebben een prima kamer, hotel is behoorlijk gemoderniseerd en van alle gemakken voorzien...zelf de mogelijkheid om de was te doen (tegen betaling) waar we graag gebruik van gemaakt hebben. Maar zien of er morgen een ontbijt is, zo niet dan is het wat ons betreft ook goed.

In Montgomery had ik een paar dingen die we moesten bekijken. Zoals jullie wel weten ben ik een liefhebber van de Country muziek en één van de artiesten waar ik erg van gecharmeerd ben is o.a. Alan Jackson. Enige jaren geleden heb ik me o.a. op de foto laten zetten door Rita in de plaats Chattahoochee. Een van de nummers van Alan gaat over die plaats. Zo heeft hij ook een nummer gezongen over Hank Williams "Midnight in Montgomery" . De country legende die 1 januari 1953 op de achterbank van zijn 1952 Blue Cadillac overleed. In Montgomery ligt hij begraven en is er het Hank Williams museum. Mooie gelegenheid om daar eens te gaan kijken. In het Museum mocht er niet gefotografeerd worden. Maar het zit vol met al zijn platen, kleding en alle memorabilia die met hem en zijn vrouw Audry van doen hebben. Zelfs zijn pak waarin hij overleed en de Cadillac zijn er tentoongesteld. Mochten jullie ooit in Montgomery komen dan is het wel een bezoekje waard. We zijn ook nog naar zijn graf geweest en hebben daar wat foto's gemaakt. Misschien wel wat bizar....maar goed daar ben ik vast en zeker niet de enige in geweest. Destijds kwamen er 25.000 mensen om hem de laatste eer te bewijzen....dat zegt wel genoeg over zijn populariteit. Ook zijn er in Montgomery veel plekken en uitingen van "Ol Hank"....zelfs boven het bureau waar ik nu aanzit om dit verslag te maken hangt een foto van de man.

Mocht jullie nog het nummer van Alan Jackson willen horen en zien dan hieronder een link die daarnaar verwijst:

Niet ver van de begraafplaats is in Montgomery  is een ander indrukwekkend monument te bezichtigen, namelijk "The National Memorial For Peace and Justice ". Hier word je geconfronteerd met over hoe met name de blanke Amerikanen hun donkere landgenoten vermoord , gelyncht en opgehangen hebben. Dit d.m.v. van sculpturen en vele zuilen waarop namen staan afgebeeld. Jaartallen en staten waar de gruwelijkheden hebben plaatsgevonden. Ook lees je de reden waarom men werd terecht gesteld.

Na deze twee toch wel confronterende uitstapjes zijn we ook nog maar iets leuks gaan doen. Als eerste maar even tanken......werd wel blij van een gallon prijs van $ 1.99,9 en we zagen het later nog lager ....met de vele kilometers/mijlen die we rijden is dat wel lekker. We zijn nog even wat winkels af geweest en hebben wat kleine dingen gekocht waaronder de wasmachine pods. Ook hebben we ons nog even vermaakt bij de Kerstman....en een zaak bezocht die redelijk veel kerstspullen te koop had....deze waren wel behoorlijk aan de prijs. Maar goed beter te duur dan niet te koop zullen we maar zeggen......

Na nog wat gegeten te hebben zijn we zo tegen de klok van zevenen weer terug gegaan naar het hotel. Morgen gaan we naar Saraland ( Mobile)....o.a. om de USS Alabama te bezichtigen.

Tot morgen dus maar weer, Erik & Rita.

1. Wow, indrukwekkende en heel échte countrymuziek. Heb zitten genieten!
    Groetjes, Roby

2. Montgomery... Voor altijd verbonden met Hank. Wist niet dat het daar nog zo leeft, en dat er - ook buiten het museum om - nog zoveel uitingen zijn. Weer wat wijzer dus.

Leuk om jullie ervaring daar te lezen en de foto's te zien. Thanks!